3 weken reizen door Vietnam - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van chrisjansen - WaarBenJij.nu 3 weken reizen door Vietnam - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van chrisjansen - WaarBenJij.nu

3 weken reizen door Vietnam

Blijf op de hoogte en volg

14 September 2014 | Vietnam, Hạ Long

Lieve kijkbuiskinderen,

Na de vele complimenten heb ik uiteraard weer voor de mensen met dyslexie, die niet van lezen houden of gewoon voor luie mensen onderaan een samenvatting gemaakt.

De reis begon allemaal met de bus naar Mui Né, wat een paradijs voor wind-, kite-, en golfsurfers is. Wij hadden de bus van 07:00, wat natuurlijk voor een doorgaans student een barbaarse tijd is. Gelukkig hadden wij een 'slaapbus', dus wij dachten mooi wat uurtjes mee te kunnen pakken. Nou mooi niet dus. Ik lag voorin naast de chauffeur. En zoals velen van jullie inmiddels weten zijn de Vietnamezen een groot liefhebber van de toeter. Ik denk dat ongeveer elke 34 seconden de toeter van de bus even getoucheerd werd. Dat zou opzicht niet een probleem zijn, echter was de toeter van de bus qua decibel ongeveer gelijk aan de misthoorn van de Titanic. Dus slapen kon ik op mn bolle buik schrijven. Anyway, Mui Né viel opzicht wel tegen. Het zou een surfersparadijs moeten zijn, maar als het de hele dag regent zit dat er niet echt in. We hebben 1 middagje proberen te golfsurfen met nadruk op proberen. Ik denk dat ik toch wel een hele seconde op mijn plank heb gestaan. Verder hebben we vooral in een sportcafé gezeten, veel gepoolt tegen de lokale serveersters en andere toeristen. Daarnaast hebben we nog 1 middagje scooters gehuurd om langs de kust te rijden en de rode en witte duinen te zien, dat was wel vet!

Volgende stop was Nha Trang. Deze busreis was ietswat comfortabeler en het weer in Nha Trang was buitengewoon za-lig! Kortom, 2 dagen puur genieten, zonnen, strandhangen met een biertje erbij. Ik zou graag nog wat dieper willen ingaan over hoe lekker het was, maargoed ik begrijp dat ik dat niet kan maken tegenover mijn mede Nederlanders.

Na Nha Trang gingen we naar Hoi An, wat het vetste plaatste van onze trip was. We zouden in eerste instantie 3 nachtjes in een hostel slapen, maar dit was zo ongelooflijk bagger dat we weg zijn gegaan na 1 nacht.
Ik kan trots vertellen dat ik gebruik heb gemaakt van een ècht vietnamese vrouwenberoep. In vietnam hebben de vrouwen om en na bij 3 beroepen: Naaien, naaien en loempia's vouwen. Jaja, ik heb een Vietnamese naaier gestrikt. En nee..... niet die naaier viespeuken, ik heb namelijk een mooi maatpak laten maken. Hoi An is de #1 ter wereld om een maatpak te laten maken. Voor 3 knikkers, een zakkie drop en 2 stuivers maken ze hier namelijk al een mooi maatpak voor je. De avond afgesloten met een heerlijke gebraden kikker, met botten en al!

Onze reis ging vervolgens door naar Hué, wat natuurlijk iedereen kent als de voormalig hoofdstad van Vietnam. Hier hebben we het oude imperial city bekeken en de stad zelf natuurlijk. Op de lokale markt hebben Florian en ik allebei 2 t-shirts op de kop getikt. Waarbij ik natuurlijk weer opgelicht, bedonderd en belazerd ben, aangezien ik 2 verschillende maat t-shirts heb gekregen waardoor ik 1 naveltruitje gekocht heb.

Hanoi was onze 1-na-laatste stop. Vanaf het vliegveld moesten we de taxi naar ons hotel nemen. Nu is dat normaal niet het vernoemens waardig, maar deze zeker wel. Dit is by far de allerslechtste taxi chauffeur die ik ooit heb gehad. Die vent heeft sowieso niet langer dan 4 weken zijn rijbewijs want hij reed als een natte krant. Komen zijn beperkingen als taxichauffeur:
- Als hij het voor elkaar kreeg om de auto zonder afslaan op gang te krijgen, tja dan ging dat wel met schokken en stoten, letterlijk elke keer. - Hij heeft 10x aan Florian gevraagd of hij van horloge wilde ruilen.
- Hij heeft midden op de snelweg de txi stopgezet omdat hij schoenen aan wilde doen, echt Wat-De-Fack.
- Hij kon niet op zijn duimpje naar het centrum van Hanoi rijden
- Hij reed met mistlichten en grootlicht aan, maarja maak dat maar eens wijs aan iemand die geen engels kan.
- Muziek volume stond ongeveer om 75% van maximaal volume

Ik moet zeggen dat Hanoi qua omvang toch wel tegen viel. Je kan eigenlijk alle toeristische dingen in één dag daar zien. Hadden we zeker niet verwacht. Anyway, chille tijd in Hanoi gehad. Veel indrukwekkende dingen gezien, zoals het prison musuem. Daarnaast hebben we ook musea gezien....... tja, het breiwerk van mijn oma is nog boeiender dan dat. Maar, het was zo abnormaal warm in Hanoi dat ik spontaan een museum fan ben geworden. Ik zweette de billen uit mijn string, dus wij waren (rete) blij als er een museum was. Maakte niet uit welk museum het was, wij gingen naar binnen, puur voor de verkoeling. Helaas was het mausoleum dicht, waardoor we het graf van Ho Chi Minh niet konden bezoeken.

Last but not least gingen we naar 1 van de 7 natuurwonderen ter wereld. Halong Bay. Potverdikkeme wat is dat mooi zeg, shoarma wat in de pan langzaam goudbruin wordt is er niks bij. De eerste dag hebben we rondgevaren op een cruise, een grot bekeken en gekajakt om de rotsen heen. Tijdens het kajakken hebben we apen gezien, wel vet om die in 'het wild' te zien. In de avond hebben we op het dek van de boot gedronken met de andere gasten. Super chill, waren 4 fransen die in singapore studeerden en een jong duits koppel, dus wij hebben ons kostelijk vermaakt tot de vroege uurtjes laten we maar zeggen. De 2e dag gingen we naar 'monkey island', waar (suprise) we apen hebben gezien. Wij (onze boot) hebben ons kapot gelachen, want de apen gingen van andere mensen hun tas openmaken en onder andere hun kamersleutel uit de tas halen. Na een Aap-versus-Mens strijd (waarbij tientallen stenen en stokken bij te pas kwamen) hadden ze gelukkig alle spullen terug. Leedvermaak is het beste wat er is. Die nacht zijn we naar een prive eiland gebracht en hebben in een bungalow letterlijk OP het strand geslapen. Super kicken om 'sochtends vanuit je bed te kijken en dan een privéstrand met rotsen van Halong Bay te zien.
En dan wil ik met trots vertellen dat ik mijn doel in Vietnam heb behaald, ik heb een cursus loempia vouwen gedaan! Dus ik kan loempia's vouwen zonder problemen, nu alleen nog leren hoe je die mix maakt die IN een loempia gaat. Maar dat komt nog wel!
Halong Bay zat er daarna helaas weer op en we moesten nog 1 nacht in Hanoi vertoeven voordat we naar Hanoi vlogen.
De laatste avond hebben we met het Duitse koppel voor een lokale bar wat biertjes gedronken. Vette ervaring was dat, want je zit op een 20cm hoge kruk midden op straat. Letterlijk midden op straat, want scooters rijden 1 meter achter je langs.

Kortom, hele vette reis achter de rug gehad maar nu ook wel weer blij even 'thuis' te zijn. Even weekje niks doen, volgende week begint school dus dan zou ik bijna zeggen dat ik dan wat moet gaan doen.

Wederom velen dank voor de interesse in mijn leven hier en doei.


Samenvatting: Ik ben in veel plekken in Vietnam geweest en heb veel gezien.

  • 04 Oktober 2014 - 19:04

    Wonen Betty Westerveld:

    Leuk verhaal nou kun je naar de koele collegebanken ,maar dit nemen ze je niet meer af groetuit Eemnes

  • 05 Oktober 2014 - 08:49

    Sabine:

    Leuk om te lezen en mooie foto's, je maakt nog eens wat mee.

  • 07 Oktober 2014 - 15:43

    Tjerk:

    Beste wannabe zwager, geweldig schrijven van jou zijde! Vooral genoten van de uitgebreide samenvatting. Mocht je nog een business idee willen ontwikkelen, in NL kunnen we ook nog wel wat maatpakken gebruiken! Ik zeg: vietnameesje in je koffer voor thuis ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hạ Long

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 November 2014

School

14 September 2014

3 weken reizen door Vietnam

09 September 2014

Eerste week in Ho Chi Minh

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 3277

Voorgaande reizen:

09 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: